Keskkonnainvesteeringute Keskuse rahastatud Maardu Gümnaasiumi projekt „Teel kliimaneutraalsusele“

Maardu Gümnaasiumi algklassid osalesid kliimakonverentsil

Matthias Vanamb

Maardu Gümnaasiumi arendusjuht

Maardu Gümnaasiumis lõppes poolteist aastat kestnud Keskkonnainvesteeringute Keskuse (KIK)i rahastatud projekt „Teel kliimaneutraalsusele“, mida rahastas KIK summaga 14 978,65 €. Kliimaneutraalsus tähendab, et kasvuhoonegaaside hulk on õhus selline, et ökosüsteem suudab ülemäärase kasvuhoonegaasi ära siduda. Seega tuleb kokku kasvuhoonegaaside summaks null. ELi liikmesriigid on võtnud kohustuse muuta EL 2050. aastaks kliimaneutraalseks.

Meie projekti eesmärgiks oli juhtida õpilasi eelistama rohelist mõtteviisi ja kasutama alternatiivseid energiaallikaid. Tahtsime, et õpilased saaksid aru, mis on roheenergia ja ringmajandus ja miks need nii vajalikud on. Me lõpetasime selle projekti kliimakonverentsiga, mis leidis aset novembri lõpus, kus esinesid meie kooli õpilased 1-12. klassini. Õpilased tegid ettekandeid, mida nad õppisid selle pooleteise aasta jooksul rohemõtlemisest.

Me tegime selle projekti, sest on vaja tutvustada meie noortele, et meil on lahendamist vajav kliimaprobleem, näiteks Eestis kasutatakse liialt palju fossiilseid kütuseid ja juba ennustatakse, et 2027. aastaks jõuab Maakera keskmine temperatuur 1,5 kraadini, mis toob kaasa põudade suurenemise ja maailmamere tõusu. Selle probleemi teadvustamiseks ja leevendamiseks tutvustasime Maardu Gümnaasiumi noortele alternatiivseid energiaallikaid, milleks on tuulegeneraatorite ja päikesepatareid kasutamise võimalused. Õppekäikudel ja töötubades tutvustasime õpilastele samuti ringmajanduse võimalusi energia kokkuhoiuks ja alternatiivsete energiaallikate loomiseks.

Me rääkisime oma õpilastele, et näiteks Euroopa Liidus tekitatakse igal aastal üle 2,5 miljardi tonni jäätmeid ja lahendus selle vastu võitlemisel on ringmajandus. Tegemist on tootmis- ja tarbimismudeliga, mille puhul olemasolevaid materjale ja tooteid jagatakse, laenatakse, korduskasutatakse, parandatakse, uuendatakse ja võetakse ringlusse võimalikult kaua. Sellega pikendatakse toodete olelusringi. Selle projektiga tahtsime tutvustada ringmajanduse mõistet meie kooli õpilastele järgnevatel viisidel: käisime prügilas ning uurisime, kuidas prügist saab uut energiat, vaatasime temaatilisi filme, viisime läbi temaatilisi tunde. Ühe eeltegevusena sellele projektile lõid kaks aastat tagasi meie noored õpilasfirma, mis tegeles vanade riiete taaskasutusse toomisega, seda projekti tutvustati ka noorematele õpilastele.

Me tutvustasime meie noortele erinevaid rohetehnoloogiaid, näites kuidas ehitada päikesepaneele ja tuulegeneraatoreid. Koostöös TalTechiga pakkusime õpilastele võimalust omandada rohetehnoloogia-alaseid teadmisi erinevatel loengutel. Loengutes saadud teadmised hõlbustasid päikesepaneelide ja tuulegeneraatorite ehitamist õpilaste poolt, kuna õpilased juba teavad teoreetiliselt, mis asi on roheenergia ja miks meil üldse on vaja päikesepaneele ja tuulegeneraatoreid. Saamaks ülevaadet kui palju meie õpilased sellesse projekti panustasid, siis selline nägi välja projekti programm:

1-4. klassi õpilased:

– läbisid meie kooli õpetajate juhendamisel keskkonnahoidlikku eluviisi tutvustavad õppetunnid;

– osalesid tuulegeneraatorite valmistamise õpitubades;

– mängisid keskkonnaalaseid mänge;

– osalesid kliimakonverentsil oma ettekannetega.

5-9. klassi õpilased:

– mängisid Mondo Kliimakooli poolt pakutud keskkonnaalaseid mänge;

– osalesid Energiakeskuses õpitoas „Kliimamuutused“, misjärel täideti tunnis praktilisi ülesandeid kliimamuutuste ja kliimaga seotud tulevikuametite kohta;

– vaatasid ERRi ja Mondo maailmakooli keskkonnateemalisi filme;

– panid töötubades ise kokku päikesepaneelid ja tuulegeneraatorid meie kooli õpetajate juhendamisel;

– osalesid Rakett69 roheinseneeria õpitoas;

– käisid õppekäigul Humana sorteerimisjaamas ja prügilas;

– käisid õppekäigul RagnSellsi Tallinna sorteerimiskeskuses;

– osalesid kliimakonverentsil oma ettekannetega.

10-12. klassi õpilased:

– mängisid Mondo Kliimakooli poolt pakutud keskkonnaalaseid mänge;

– vaatasid ERRi ja Mondo maailmakooli keskkonnateemalisi filme;

– osalesid õppekäikudel Keila-Joa hüdroelektrijaamas, Paldiski tuule-ja päikesepargis ja Iru soojuselektrijaamas;

– osalesid Taltechi Inseneeriateaduskonna ning Loodusteaduskonna kursustel;

– osalesid Rakett69 Roheinseneeria õpitoas;

– panid töötubades ise kokku päikesepaneele ja tuulegeneraatoreid;

– osalesid Tartu loodusmaja õpitoas „Energiatõhus maja“;

– käisid õppekäikudel Humana sorteerimisjaamas ja prügilas ning RagnSellsi Tallinna sorteerimiskeskuses;

– osalesid kliimakonverentsil oma ettekannetega.

Kõikide nende tegevuste mõte oli, et õpilased käituksid tulevikus keskkonnasäästlikumalt ja näitaksid oma lähedastele inimestele, et keskkonnasäästlik eluviis on ainuke viis, et meie lastel oleks tulevikus, kus elada.

Kokkuvõtteks, kliimaneutraalsuse saavutamine on võimalik, kui me astume reaalseid samme selles suunas, alustades keskkonnaalasest haritusest. Käesoleva projekti raames andsime õpilastele teoreetilisi ja praktilisi teadmisi roheenergeetikast ja selle vajalikkusest, õppisime ehitama päikesepaneele ja tuulegeneraatoreid, õppisime vähendama oma jalajälge ning elama keskkonnahoidlikumalt. Samuti liitusime Rohelise kooli programmiga.