Nõuandeid neile, kes õpivad võõrkeelt

Te olete otsustanud õppida võõrkeelt, kuid kahtlete endas ja kardate alustada? Või olete õppinud mõnda võõrkeelt pikka aega, kuid tunnete end ebakindlalt? Tutvuge praktiliste näpunäidetega võõrkeele õppimiseks, mis sobivad nii lastele kui ka täiskasvanutele.

Seadke eesmärk

Esitage endale eesmärki määratlev küsimus: miks ma pean seda keelt õppima? Ülikooli sisseastumise, huvitava töö leidmise, klientidega ladusa suhtlemise, eksami eduka sooritamise või millegi muu nimel. Määrake kindlaks konkreetne tähtaeg, näiteks 1. jaanuariks, suve lõpuks jne.

Kujundage harjumus

Keeleõppe protsess peab olema regulaarne. Parem on tegeleda sellega iga päev 15 minutit kui kord nädalas tund aega. Selline meetod on tõhusam ning info võetakse vastu ja omandatakse kergemini.

Võõrkeel peaks teid ümbritsema ja olema teie elus iga päev. See aitab õpitud materjali meeles pidada ja uut paremini meelde jätta. Korrake õpitut iga päev.

Mida rohkem võõrkeelt (näiteks eesti keelt) teie ümber on, seda parem. Igaüks saab ise luua endale keeleõppeks sobiva keskkonna. Vaadake võõrkeelseid telekanaleid ja kuulake selliselt ka raadiot, püüdke rääkida võõrkeeles (vähemalt üks kuni viis sõna) igal võimalusel sõprade, kolleegide või kasvõi iseendaga – see on teie võimuses.

Ärge kartke teha vigu ja olla naeruväärne. Teised saavad teid parandada ainult siis, kui nad teid kuulavad. Vead on osa teie eesmärgi saavutamise teekonnast.

Mõelge motivatsioonile

Kahjuks kuuleme sageli, et õpetaja ei motiveeri õpilast, mistõttu õpilane ei taha keeleõppega tegeleda, ta ei tee kodutöid või jätab tunde vahele. Motivatsioon peab tulema mitte õpetajalt, vaid teilt endilt. Ainult kõrge motivatsiooniga inimene õpib kiiresti ja saavutab suurepäraseid tulemusi. Võtta vastutus enda peale – see on oluline iga tegevuse juures.

12 nõuannet tõhusaks võõrkeeleõppeks

  • Harjutage nelja põhielementi: lugemine, kirjutamine, rääkimine ja kuulamine. Kõigile neile tuleb pöörata võrdselt tähelepanu.
  • Tehke märkmeid ja ülestähendusi. Püüdke võimalikult sageli korrata uusi sõnu ja väljendeid. Uut sõna on palju lihtsam õppida lause kontekstis kui lihtsalt isoleeritud sõnana. Kirjutage iga päev üles uued sõnad, mida kuulete tele- või raadiosaates või juhuslikus vestluses. Püüdke oma päeva paari võõrkeelse lausega kirjeldada ja kirjutage need vihikusse. Käsitsi kirjutades keskendub inimene igale tähele.
  • Naaske pidevalt tagasi varem õpitud materjali juurde ning korrake seda.
  • Lugege oma tasemele kohandatud kirjandust ja materjale. Lasteraamatud sobivad hästi algajatele ja ajalehed on suurepärane võimalus minevikuvormi harjutamiseks. Püüdke lugemise ajal aru saada teksti peamisest mõttest ning ärge muretsege, kui te ei mõista igat üksikut sõna. Püüdke mõista arusaamatuks jäänud sõna tähendust teiste sõnade põhjal, mis seda ümbritsevad. Te parandate sellega üldist keelest arusaamist ning arendate ka oma kognitiivseid võimeid.
  • Et õppida hästi kirjutama, kasutage võimalikult palju mõtteid ja ärge muretsege grammatika pärast. Teksti kirjutamise järel andke see õpetajale või teisele keelevaldajale kontrollimiseks.
  • Harjutage foneetikat (keele häälikuehitus), rõhuasetusi, intonatsiooni. See on sama oluline kui keele mõistmine. Ärge unustage kirjavahemärke, ilma milleta võib kirjutatud tekst kaotada oma mõtte.
  • Kasutage õppimiseks audiomaterjale. Kuulake ja korrake lauseid. Te mitte ainult ei rikasta oma leksikat (keele sõnavara), vaid parandate ka oma hääldust. Õppige laule – see on üks parimaid meetodeid keele õppimiseks ja mälu treenimiseks.
  • Kasutage kleebiseid. Mõelge ühe eseme jaoks välja rohkem sõnu: selle omadused, tähistus, värv. Kirjutage üles mööbliesemed, märkige ära nende värv ja asukoht. Riputage külmkapi uksele toiduainete nimekiri, märkides ära nende maitselised omadused (hapu sidrun, maitsev kanakotlet jne). Võite üles riputada fotosid ja plakateid ning kleepida neile juurde kirjeldusega kleebiseid. Nähtavale kohale tasub paigutada kleebise, millel on kirjas mõni raskesti omandatav grammatiline konstruktsioon. See meetod on vana, kuid tõhus.
  • Sõnad ja väljendid pole kõik, mida te peate teadma. Õige grammatika peaks mingil hetkel muutuma teie jaoks oluliseks juhiseks. Midagi pole parata, kuid grammatikareeglite õppimiseks peate kõvasti vaeva nägema.
  • Mängige (rühmas, õpetajate ja lähedastega), see on hea viis protsessi mitmekesistamiseks. Mäng – see on nii paus rutiinsest õppimisest, kui praktilisem ja lihtsam viis keelepraktika omandamiseks ning sõnade ja grammatikareeglite meeldejätmiseks. Mäng on eriti oluline kui võõrkeelt õpib laps.
  • Valige oma keeletasemele sobiv õpik. Õpiku valikul pöörake tähelepanu teabe ja ülesannete mitmekesisusele ning asjakohasusele, tasakaalule harjutuste, lugemise, kirjutamise, kuulamise ja kõnekeele treenimise vahel ning mobiilirakenduste olemasolule.
  • Tehke kodutöid regulaarselt, kinnistades õpitud materjali. Töötage kõvasti, olenemata sellest, kui kiire teil tööl või koolis on. Mitte keegi saa õppida keelt teie eest selgeks, kuid tasu, tulemus ja rõõm, et räägite võõrkeelt ja teid mõistetakse, on seda väärt.

Pidage meeles, et ainult järjekindlus, kannatlikkus ja pidev töö aitavad teil tulemust saavutada. Nähke vaeva ning suurt edu teile!

Natalja Mironova

30-aastase staažiga eesti keele õpetaja