Tarbija kodu külastamine müügitehingu eesmärgil saab alguse telefonikõnest. Sageli ei räägi helistav müügimees oma müügiplaanist midagi, vaid pakub tarbijale näiteks tasuta diivanipuhastuse võimalust. Tolmuimejad on kaup, mida kõige sagedamini kodudes müüakse. Arvestades nende kaupade kõrget hinda ja seejuures kaupleja väga aktiivset müügitegevust, kahetsevad hiljem paljud tarbijad oma ostuotsust. Ostust taganemine on aga sageli tehtud tarbijale liiga keeruliseks. Kuidas soovimatut tehingut vältida, mida teha ostust loobumiseks ning kas seadus kaitseb tarbijat agressiivse müügi eest, selgitab Kristina Tammaru Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametist.
Alati tuleks umbusuga suhtuda sellistesse pakkumistesse, mille puhul soovitakse tarbijale saata tasuta asju, tulla koju tasuta midagi puhastama või tasuta kontrollima näiteks õhuniiskust või aknatihendite paksust. Aga ka juhul kui teavitatakse loosivõidust, eriti kui tarbija ei ole sellises loosis endale teadaolevalt osalenud.
Tuleb olla tähelepanelik, sest tasuta pakkumise taga võib kauplejal peituda soov tarbijale midagi müüa. Tarbijakaitse poole pöördunud inimeste lugudest on selgunud, et tasuta teenuse osutamise käigus on pakutud tarbijale müüa asju, mida tarbija ei ole soovinud või mil ta ei olnud müügitehinguks valmis. Müüjad on aga väga veenvad ja nii võib inimene sooritada soovimatu tehingu, millega kaasnevad kohustused ja mille eest ei suudeta maksta.
Tarbija õigused kodus toimuva müügitehingu korral on seadusega kaitstud
Müügitehingu puhul, mis toimub tarbija kodus, on tarbija õigused mitmeti erinevad võrreldes sama kauba ostmisega kaupluses. Tehinguid, mis tehakse kauplusest väljaspool (näiteks külastab müügiesindaja tarbija kodu), nimetatakse väljaspool äriruume sõlmitavateks lepinguteks.
Tarbija kodus toimuvate pakkumiste ning müügitehingute korral vajavad tarbijad enam kaitset, sest tavapärasest ärikeskkonnast väljaspool võib tekkida psühholoogiline ostusurve. Näiteks tunneb tarbija kohustust tehingut sõlmida, sest müügiesindaja on tema peale kulutanud oma aega ning tarbija on vestluse käigus väljendanud oma ostuhuvi. Tarbija kodus tehtavate pakkumistega kaasneb sageli üllatusmoment ning tehingu algatajaks on reeglina müüja, lisaks puudub tarbijal võimalus võrrelda pakutavat toodet muu kaubavalikuga. Seetõttu võib tarbija hiljem oma ostuotsust kahetseda.
Tarbija kaebustest jääb silma, et eelkõige tunnevad ostusurvet eakamad inimesed, kes vajavad järelemõtlemisaega ning on võimaliku agressiivse müügitaktika suhtes vastuvõtlikumad.
Ootamatute müügipakkumiste puhul tasub võtta aega, et rahulikult järele mõelda, kas on päriselt soov sellist toodet osta ja kas toote hind on mõistlik – alati tuleks võrrelda teiste sarnaste toodete hindu, isegi kui pakkumine tundub väga hea. Ohumärgiks on olukord, mil müüja kiirustab tagant ja survestab jutuga, et „ainult kohe praegu kiiresti ostes ja otsustades kehtib kaubale soodushind, pärast enam mitte!“. Aus müüja pakub ostjale soodushinda mõistliku aja jooksul ja annab ostjale võimaluse ostusoov rahulikult läbi mõelda.
Tarbija kodus sõlmitavatest lepingutest saab taganeda!
Tarbija kaitseks on seadusega ette nähtud õigus väljaspool äriruume tehtud ostude korral ümber mõelda ning oma raha tagasi saada. Lepingust taganemise õigus kestab 14 päeva ning selle õiguse olemasolust on müüja kohustatud tarbijat enne ostutehingu tegemist kirjalikult teavitama. 14-päevane järelemõtlemisaeg hakkab kehtima päevast, mil tarbija saab toote (nt tolmuimeja) füüsiliselt enda valdusesse.
Oluline on meeles pidada, et lepingust taganemist ei pea tarbija müügiesindajale kuidagi põhjendama ega õigustama. Lepingust taganemiseks piisab 14 päeva jooksul selgelt väljendatud soovist, mis tuleks kindlasti edastada kirjalikult (näiteks e-kirja teel).
Lepingust taganemist ei tohi tarbija jaoks keeruliseks teha, see on ebaaus kauplemisvõte
Tarbijate kaebustest on selgunud, et müüjad ei edasta alati õiget teavet tarbija õiguste kohta. Näiteks seatakse ostust taganemisele takistusi. Üheks levinumaks võtteks toote tagasi võtmisest keeldumisel on, et toode on kasutatud, kuigi toote kasutamine toimus tooteesitluse ajal ja müügimehe enda poolt. Tasub teada, et kuitarbijale anti üle müügiesitluse käigus kasutatud toode, siis puudub kauplejal õigus nõuda uueväärse toote tagastamist.
Samuti on ebaaus tarbija taganemisõigust piirata sellega, et tootel puudub pakend, kui müügimees on ise tarbija kodust lahkudes pakendi kaasa viinud.
Kuidas toote tagastamine toimub?
Pärast kauplejale taganemissoovi edastamist, tuleks ostetud ese viivitamata kauplejale tagastada. Tagastamine oleneb nii ostetud asja suurusest kui ka kauplejaga tehtud kokkulepetest. Näiteks kui müügiesindaja on lubanud asjale ise järele tulla, ei ole tarbijal kohustust tagasisaatmist korraldada. Kui aga sellist kokkulepet ei ole, tuleb tarbijal arvestada, et kauplejal on õigus nõuda, et tagastamisega seotud kulud kannab tarbija, kui kaupleja on sellest kauba ostmisel tarbijat teavitanud.
Siiski on suuremõõtmeliste kaupade puhul, mis toimetati tarbija koju lepingu sõlmimise hetkel ning mida ei saa suuruse tõttu tavapostiga tagasi saata, kauplejal kohustus toode omal kulul ära viia. Kui kaupleja ei tule kaubale ise järele, peab ta tarbijat viivitamata teavitama, kuidas muul viisil kaupa tagastada saaks ilma tarbijale põhjendamatuid ebamugavusi ja kulusid tekitamata.
Tasub meeles pidada, et kui tarbija on ostetud toodet enne selle tagastamist kasutanud rohkem kui tootega tutvumiseks ning selle omadustes veendumiseks vajalik (näiteks koristanud tolmuimejaga korduvalt oma elamist), siis vastutab tarbija asja väärtuse vähenemise eest. Sel juhul on kauplejal õigus tarbijale esitada nõue, mis hüvitaks tolmuimeja väärtuse vähenemist. Kindlasti ei välista asja ülemäärane kasutamine tarbija taganemisõigust.
Tihti meelitavad kauplejad ostjat kohe pärast kauba kättesaamist seda kasutama/proovima. Soovitame siiski võtta aega ja lasta kaubal rahulikult seista, samuti tarbijal veenduda, kas ta ikka soovib seda kaupa antud hinna eest. See hoiaks lepingust taganemisel ära kauba väärtuse vähenemisega seotuid sekeldusi. Kindlasti tasub nõu pidada ka pereliikmete ja tuttavatega.
Kaupleja soovitab toodet kohe tööle panna ja seda enda sõnul selleks, et veenduda, kas tarbija oskab kaupa kasutada ja kas seade töötab korralikult. See ei ole tegelikult vajalik, sest kauba kasutamisoskust saab proovida müüja enda seadmega, millega ta müügiesitlust läbi viis. Juhul kui hiljem selgub, et ostetud kaup ei tööta, peab kaupleja toodet tasuta asendama või parandama.
Toote ostmine järelmaksuga ei mõjuta taganemisõigust
Kauplejad, kes müüvad tooteid tarbija kodus, pakuvad ka järelmaksuvõimalust ning vormistavad kohapeal krediidilepingut. Sellise järelmaksulepingu sõlmimisel peavad lepingutingimused (sh intress, lepingutasud, lepingu tähtaeg, igakuiste osamaksete suurus, kauba lõppsumma koos intresside ja teiste maksetega) olema tarbijale selgelt esitatud.
Tuleb kindlasti võtta aega, et summadega põhjalikult tutvuda ja järele mõelda, milliseks kujuneb kauba hind koos intressidega, kui suur summa on igas kuus vaja kauba eest tasuda ja kas see mahub ostja eelarvesse.Kindlasti peab kaupleja andma tarbijale üle järelmaksulepingu dokumendi, millel on kõik tingimused kirjas.
Mitte mingil juhul ei tohi inimene anda müügiesindajale oma ID-kaardi, Mobiil-ID või Smart-ID PIN koodi. Kindlasti ei tohi ka ise müüja palvel PIN koodi sisestada, kui ei ole näha, milliseks toiminguks koodi sisestamine vajalik on.
Oluline on teada, et toote ostmine järelmaksuga ei mõjuta tarbija õigust 14-päeva jooksul ümber mõelda. Kui tarbija taganeb müügilepingust, on tal õigus taganeda ka selle sama müügilepinguga seotud järelmaksulepingust.
Kohustuslik ostueelne kirjalik teave
Kõik eeltoodud tarbija õigused ja müüja kohustused ehk 14-päevane taganemisõigus ning tagastamisega seotud kulude kandmine, lisaks 2-aastane pretensiooni esitamise õigus tootel ilmnevate puuduste osas, kaupleja kontaktandmed ja palju muud peab olema tarbijale enne tehingu sõlmimist kirjalikultesitatud. Seda, et kõik seaduses ettenähtud ostueelne teave on tarbijale esitatud, peab vaidluse korral tõendama kaupleja.
Kui tarbijat ei ole ostueelselt kirjalikult teavitatud tema õigusest taganeda lepingust 14 päeva jooksul, lõpeb taganemisõigus aasta ning 14 päeva möödudes alates kauba kättesaamisest. Seega kaitseb seadus ka neid tarbijaid, keda müüja ei teavitanud kahenädalasest järelemõtlemisajast ning kes kahetsevad oma ostu või soovivad psühholoogilise surve all sooritatud tehingust loobuda.
Meelespea tarbijale – ostud tarbija kodus
Müügitehingutega, mis toimuvad tarbija kodus, mitte kaupluses, vajavad tarbijad enam kaitset. Tavapärasest ärikeskkonnast väljaspool tehtavate tehingutega võib tekkida tarbijale psühholoogiline ostusurve.
Enne lepingu sõlmimist peab tarbija saama kirjalikult järgmise info: -kaupleja ärinimi; -kaupleja asukoha aadress, e-posti aadress, telefoninumber; -tegevuskoha aadress, kuhu tarbijal on vajadusel võimalik kaebus edastada; tehingu olulised tingimused ja koguhind koos intresside ning muude tasudega; -taganemisõiguse olemasolu ja tingimused. |
Kaupleja oma koju lubanud tarbija EI OLE KOHUSTATUD midagi ostma!
- Tarbija kodus tehtavate pakkumistega kaasneb sageli üllatusmoment ja tehingu algataja on reeglina kaupleja.
- Tarbijal puudub võimalus võrrelda pakutavat toodet muu kaubavaliku ja hindadega.
- Sageli on pakutavad tooted väga kallid, mistõttu võib tarbija hiljem oma ostuotsust kahetseda.
Tarbija võib öelda „EI“, kui ta pakutavat toodet ei soovi.
Tarbija võib kodus ostetud kauba tagastada (lepingust taganeda) põhjust avaldamata 14 päeva jooksul!
- Tarbija kodus ehk väljaspool kaupleja äriruume sõlmitud lepingust saab tarbija taganeda 14 päeva jooksul.
- 14-päevane järelemõtlemisaeg hakkab kulgema päevast, mil tarbija saab ostetava asja, nt tolmuimeja või aurupuhasti, enda kätte.
- Tarbija ei pea lepingust taganemist kuidagi põhjendama ega õigustama.
- Lepingust taganemiseks tuleks edastada kauplejale kirjalikult (nt e-kiri) 14 päeva jooksul selgelt väljendatud sooviavaldus.
- Kui tarbijat ei ole taganemisõigusest teavitatud, võib tarbijal olla õigus taganeda ostust 12 kuu jooksul.
Kui kauba ostuks sõlmitakse järelmaksuleping, peab tarbija enne lepingu allkirjastamist võtma aega, et lugeda lepingutingimusi. Lepinguga nõustumisel peab tarbija veenduma, et tingimused on talle sobivad ja arusaadavad ning makstav summa jõukohane.
Ka järelmaksulepingust võib tarbija taganeda kirjaliku teatega põhjust avaldamata 14 päeva jooksul.
Toote tagastamine
Lepingust taganemisel:
… peab kaupleja makstud raha tagastama tarbijale viivitamata, kuid hiljemalt 14 päeva jooksul.
… peab tarbija kauplejale viivitamata, kuid hiljemalt 14 päeva möödumisel asja tagasi saatma või üle andma.
Tarbija ei pea asja tagasi saatma, kui kaupleja on nõustunud sellele ise järele tulema.
Kaupleja peab korraldama asja äraviimise, kui toode on toimetatud tarbija koju lepingu sõlmimise ajal ja seda ei ole võimalik, nt oma suuruse tõttu postiga tagasi saata.
Kaupleja on kohustatud asja vastu võtma.
Tarbija peaks käsitsema ja kasutama asja üksnes nii, nagu tal lubataks seda teha poes.
Kui tarbija on toodet kasutanud rohkem, vastutab ta toote kasutamisest tingitud väärtuse vähenemise eest, kuid ei kaota taganemisõigust.
Kaupleja peab tõendama, et kauba väärtus on vähenenud. Kauplejal tuleb tõendada ka väärtuse vähenemise suurus (nt toote puhastamise, tehase seadete taastamise või muu hooldustöö hind).
Kui kaupleja on müügiesitluse käigus ise toodet kasutanud, ei saa ta tarbijalt nõuda uueväärse toote tagastamist.
Tarbijal on õigus esitada müüjale kaebus kaubal ilmnevate puuduste kohta kahe aasta jooksul alates kauba kättesaamisest (nt lakkab kaup korralikult töötamast). Kui kaupleja ei vasta või tarbija ei nõustu saadud vastusega, siis on tarbijal õigus esitada avaldus asja lahendamiseks tarbijavaidluste komisjonile (www.komisjon.ee).
Tarbijate nõustamistelefon 620 1707 töötab E-N 10.00-15.00
Tarbijakaitse ja Tehnilise järelevalve amet www.ttja.ee