Matthias Vanamb
Maardu Gümnaasiumi arendusjuht
Eesti astub tehisaru ajastusse
Eesti haridus on taas uue ajastu lävel. Kui 1990. aastatel tõi Tiigrihüpe koolidesse arvutid, siis nüüd teeb TI-Hüpe sammu edasi, viies õpetamise ja õppimise tehisaru ajastusse. See on Eesti haridusuuenduse järgmine suur peatükk, mille eesmärk on aidata õpetajatel ja õpilastel kasutada tehisintellekti mõtestatult, turvaliselt ja loovalt.
Käesoleov õppeaasta 2025/26 on TI-Hüppe pilootaasta. TI-Hüppes osalevad kõik Eesti gümnaasiumid. See tähendab, et ligi 20 000 õpilast ja 4700 õpetajat saavad osa uuest hariduslikust muutusest, mille keskmes on tehisarukirjaoskuse arendamine ja õppimise isikupärastamine. TI-Hüppe interneti leheküljel tuuakse välja, et „Juba täna kasutab 64–90% Eesti õpilastest tehisaru abi. Kiireid lahendusi pakkuvatele kommertsrakendustele usaldatakse pahatihti tervete koolitööde tegemine. Uuringud näitavad, et sel moel võivad tehisarurakendused pärssida mõtlemise arengut. Meil on võimalus reageerida süsteemselt koos õpetajate, koolijuhtide ja koolide, teadlaste ja ülikoolide, haridus- ja tehnoloogiaekspertidega ning koostöiselt avaliku, vaba- ja erasektori vahel.”
TI-Hüppe programm toetab õpetajaid ja õpilasi uute teadmiste ja oskuste omandamisel, ühendades teaduspõhise lähenemise praktiliste töövahenditega. TI-Hüpe aitab muuta Eesti koolid paigaks, kus tehnoloogia ei ole pelgalt tööriist, vaid partner õppimises ja õpetamises.
TI-Hüppe käivitamisse on panustanud Vabariigi Presidendi diginõukoda, haridus- ja teadusminister Kristina Kallas koos ministeeriumi esindajatega, Haridus- ja Teadusministeeriumi AI-nõukoda, mitmed ülikoolid ning erasektori esindajad. Programmi juhib sihtasutus TI-Hüpe. Koosloomeprogrammi viivad ellu tuhanded inimesed: koolid ja koolijuhid, õpetajad ja õpilased, hariduspsühholoogid, haridus-, neuro-, IT- ja kasvatusteadlased, ülikoolid, tehnoloogia- ja hariduseksperdid ning õpetajate- ja noorteorganisatsioonid koostöös eraettevõtjate ja tehnoloogiatootjatega.
“Pärisaru koos tehisaruga” koolitused
Augustis toimunud üle-eestiline avakoolitus, kus osalesid ka Maardu Gümnaasiumi õpetajad „Pärisaru koos tehisaruga“ andis õpetajatele ja koolijuhtidele esimese põhjaliku ülevaate TI-Hüppe põhimõtetest. Ettekannetega esinesid tuntud teadlased Jaan Aru ja Grete Arro jpt, kes selgitasid, kuidas inimaju ja tehisaru saavad teineteist täiendada ning kuidas õpetajad saavad seda teadmiste koostoimet õppetöös rakendada. Õpetajate ülesanne on aidata õpilastel mõista, et tehisaru ei õpi meie eest, vaid koos meiega, toetades loovust, analüüsi ja kriitilist mõtlemist. Nende sõnul ei ole tehisaru pelgalt tehnoloogiline uuendus, vaid võimalus süvendada arusaamist õppimisest ja mõtlemisest.
„Praktiline töötuba tehisintellekti rakenduste kasutamiseks õppetöös“ koolitused
Septembris toimusid Haridus- ja Teadusministeeriumi poolt tellitud töötoad Maardu Gümnaasiumi õpetajatele, mis pakkusid praktilist ja inspireerivat võimalust tutvuda tehisintellekti olemuse ja võimalustega õppetöös. Oli tore, et kaks töötuba viis läbi Olga Khodyreva, kes on Maardu Gümnaasiumi vilistlane ja kolmanda töötoa viis läbi Erki Paasmäe, kes kunagi töötas Maardu Gümnaasiumis.
Töötoad andsid õpetajatele praktilisi teadmisi, kuidas kasutada juturobotite ja teiste tehisarurakenduste abi tundide ettevalmistamisel, loovülesannete koostamisel ja individuaalse tagasiside andmisel. Me õppisime kasutama TI-d kui tööriista, mis aitab õpilasel jõuda sügavama arusaamiseni sellest, et TI ei tee tema eest midagi ära, vaid suunab ja innustab.
TI kui õpetajate ja õpilaste arengupartner
TI-Hüppe programmis nähakse TI-Hüpet eelkõige õpetajate ja õpilaste ühise arengupartnerina, mis toetab professionaalset kasvu ja toob õppimisse uusi võimalusi. Tehisaru kasutamine aitab õpetajatel vabastada aega rutiinsetest ülesannetest ja keskenduda sellele, mis on tõeliselt oluline – õppija mõtlemise, loovuse ja arengu toetamine. Me peame õpetama õpilastele, kuidas hinnata kriitiliselt tehisaru loodud sisu, mõistma algoritmide mõju otsustusprotsessidele ning kasutama tehisaru loovalt uute ideede ja lahenduste loomiseks.
Ivo Visak, TI-Hüppe tegevjuht kirjutab TI-Hüppe veebileheküljel, et „Suured keelemudelid avaldavad sügavat ja kaugeleulatuvat mõju nii haridusele täna kui ka järgmisel kümnendil. Teenäitajana on meie suurim vastutus tagada nende teadlik ja mõtestatud kasutamine.“
Me peame õpilastele õpetama tehisarukirjaoskust – tuleviku võtmeoskust, mis aitab mõista, kuidas tehisaru töötab, kuidas seda hinnata ja targalt kasutada. Mõne aasta pärast on see oskus eluks juba hädavajalik.
Eesti hariduse suur võimalus
TI-Hüpe ei ole pelgalt kooliprojekt, tegemist on rahvusliku haridusuuendusega, mis viib Eesti järgmisele arengutasemele. Nagu Tiigrihüpe pani aluse meie digitaalsele eduloole, nii loob TI-Hüpe eeldused, et Eesti jääks tehisaru ajastul hariduse ja innovatsiooni liidriks.
Maardu Gümnaasiumi kogemus uute õpetamispraktikate rakendamisel ja õpetamisel näitab, et oleme valmis õppima, katsetama ja jagama uusi õpetamise praktikaid. See on ühine pingutus, kus iga õpetaja ja õpilane saab anda oma panuse tuleviku kujundamisse. Tehisaru ei asenda õpetajat, kuid õpetaja, kes oskab tehisaru kasutada, avab õppimisele täiesti uued võimalused. TI-Hüpe on samm edasi mõtlemise, õppimise ja õpetamise arengus. Maardus saab see samm alguse Maardu Gümnaasiumist.











