Politsei hoiatab petukõnede sagenemise eest Maardus

Politsei- ja Piirivalveametilt saadud teabe kohaselt on Maardus viimase kuu jooksul registreeritud järgmised pettusejuhtumid:

– Eakas mees sai kõne, milles teatati, et tema lapselaps oli õnnetuse põhjustanud ja et ta peab probleemi lahendamiseks raha maksma. Hiljem samal päeval saabusid ohvri juurde tundmatud kullerid, kellele ta andis üle 5000 eurot sularaha.

– Vestluse käigus petturitega sisestas eakas naine mitu korda oma Smart-ID paroole ning andis end kullerina esitlenud tundmatule noormehele üle ka oma pangakaardi. Hiljem avastas naine, et tema nimele oli vormistatud laenuleping ja sularahaautomaadist oli raha välja võetud. Kahju kogusumma oli 5000 eurot.

– Eakale naisele teatasid petised telefoni teel, et tema tütar sattus autoõnnetusse, milles ta sõitis otsa rasedale naisele. Helistaja väitis end olevat arst ja ravikulude katteks pidi petturite ohver valmis panema 6000 eurot sularaha, millele kuller järele tuleb. Alles pärast sularaha kullerile üleandmist sai naine aru, et tegemist oli petistega.

– Eakas naine saatis pärast petturite kõnet Omniva pakiautomaadi kaudu paki sularahaga. Kahju suurus oli 17 780 eurot.

Maardu piirkonnapolitseiniku Jelena Polkopa kommentaar:

Linnas on sagenenud pettusejuhtumid, mille ohvriks on langenud eakad inimesed. Skeem algab telefonikõnega: teises toru otsas nutab naine, kes väidab, et ta on autoõnnetuses süüdlane. Ohvrile näib, et see on tema lapselapse või mõne teise sugulase hääl.

Kui saate sellise kõne, pange toru ära ja helistage oma sugulasele just sellel numbril, mis on salvestatud teil. Mõelge valmis, millisele küsimusele oskaks vastata ainult teie lähedane inimene. Leppige kokku kõigi sugulastega, et ükskõik mis ka ei juhtuks, sellele telefonikõnes esitatud küsimusele tuleb vastata.

Järgmine samm on kõne väidetavalt politseinikult või advokaadilt. Ta väidab, et ohvri sugulased on nõus rahalise hüvitise saamise korral politseisse avaldust mitte esitama.

Kahjuks hakkavad eakad inimesed, ilma infot kontrollimata ja kõnest kellelegi rääkimata, raha kokku ajama, uskudes, et päästavad lähedast. Kurjategijad korraldavad kohtumise ja võtavad ohvrilt sularaha. Pea meeles, et politsei ei nõua kunagi uurimise peatamise eest raha.

Kui helistaja väidab, et ravi eest tasumiseks on vaja raha, on tegemist pettusega. Enamiku Eesti elanike jaoks on erakorraline arstiabi tasuta ning välismaalastel on sellisteks juhtudeks kindlustus. Lõpetage kõne kohe!

Hoiatage oma sugulasi. Ärge langege petturite õnge ja kontrollige enne tegutsemist alati fakte.

Pidage meeles, et iga inimene vastutab oma säästude eest ise.

Oluline teada:

 ! Katkestage koheselt kõik kahtlased kõned, kuna petised võivad olla väga veenvad ja järjekindlad.

! Ärge saatke oma pangakaarte ega raha pakiautomaadi kaudu mitte kellegi palvel. Ärge andke neid üle petturitele, kes tulevad teie koju, esitledes end kulleritena.

! PIN1 – isiku tuvastamiseks, PIN2 – allkirja jaoks. Ärge kunagi sisestage PIN-koode teiste inimeste palvel ega andke neid kellelegi.

! Ärge hoidke PIN-koode koos dokumentidega. Peate oma pangakaardi PIN-koodi pähe õppima ja PIN- ning PUK-koodide teavet kaardist endast eraldi hoidma.

! Riiklikud asutused ja ettevõtted ei küsi kunagi PIN-koode telefoni ega muude sidekanalite (nt e-posti) teel.