Maardu Gümnaasiumi õpilaste Erasmus+ õpiränne Prantsusmaale

Maardu Gümnaasiumi õpilased Pariisi triumfikaare ees (Arc de Triuphe), mis on Pariisi südames kõrguv ajaloo ja uhkuse monument

Matthias Vanamb                                                                    

Maardu Gümnaasiumi arendusjuht

Aprillikuu lõpus käisid 17 Maardu Gümnaasiumi õpilast ja kaks õpetajat külas meie partnerkoolil Collège Mathurin Régnier, mis asub Prantsusmaal Chartres linnas. Tegemist oli kaheksapäevase õppe- ja kogemusreisiga, mis on osa Maardu Gümnaasiumi ja Collège Mathurin Régnier’i Erasmus+ noorteprojektist „Fookus vaimsele tervisele”, mille eesmärk on tõsta noorte teadlikkust vaimsest tervisest, tugevdada kultuuridevahelist suhtlemist, toetada sotsiaal-emotsionaalsete oskuste arengut ning pakkuda vähemate võimalustega noortele väärtuslikku rahvusvahelist kogemust. Õpilased ööbisid prantsuse peredes, mis võimaldas neil näha ja kogeda, kuidas elatakse teises riigis ja kultuuris, mille käigus õpiti ka natuke prantsuse keeles suhtlema.

Erasmus+ nootre projekt on eriline ka seetõttu, et see on noorte endi loodud. See projekt kasvas välja Maardu Gümnaasiumi noorte enda initsiatiivist, kes märkasid, et on õpilasi, kes puuduvad koolist stressi, ärevuse ja muude vaimse tervise probleemide tõttu. Selleks, et aidata selliseid õpilasi, tahavad meie õpilased läbi rahvusvahelise koostöö luua ja katsetada erinevaid viise, kuidas kooli keskkonnas tulemuslikult vaimset tervist toetada. Nii saidki kokku Maardu ja Chartres’i koolide õpilased, õpetajad ja noorsootöötajad, et üheskoos õppida, jagada kogemusi ja arendada vaimse heaolu toetamise praktikaid.

Töötoad, rühmaarutelud ja praktilised tegevused, milles meie ja prantsuse õpilased osalesid, rõhutasid, kuidas mõista ja ennetada vaimse tervise probleeme. Näiteks käidi mitmetel väljasõitudel: 1) Chartres loomaaias, mis on pelgupaik eksootilistele loomadele, kes ei leia mujal maailmas elukohta; 2) Versailles muuseumis ja pargis; 3) jalutuskäikudel Chartres ja Pariisi linnades; 4) osaleti Mifamosa orienteerumismängus Chartres linnas. Nii meie kui ka prantsuse õpilased järeldasid, et vaimse tervise heaolu edendamisel on suur roll füüsilisel aktiivsusel ja õppekäikudel, mis toimuvad väljaspool kooli.

Lisaks õppisid noored stressijuhtimise tehnikaid, näiteks osalesid meditatsiooni- ja joogaklassis, maalimis- ja kokanduskursustel. Noored kommenteerisid, et selliseid tegevusi peab lõimima igapäevasesse koolikeskkonda.

Osalejad said teadlikumaks sellest, kuidas vaimne heaolu mõjutab õppimisvõimet, suhtlemisoskusi ja üldist elukvaliteeti. Prantsusmaa kooli kogemused näitasid, et süsteemne tähelepanu toob emotsionaalse heaolu edendamisel nähtavaid tulemusi – näiteks oli Collège Mathurin Régnier koolis sisse seatud regulaarne tugivõrgustiku töö, kus õpilased said julgelt rääkida nii õpetajate, koolipsühholoogide kui eakaaslastega. Ka Maardu Gümnaasiumis on meil kavas luua sarnane mentorlusprogramm, kus vanemate klasside õpilased või kooli vilistlased jagavad oma kogemusi ja pakuvad tuge noorematele. Me soovime Maardu Gümnaasiumi koolipäevadesse lõimida senisest süsteemsemalt vaimse tervise toetamise tegevusi – olgu selleks joogatunnid, kunstiteraapia või vaimse tervise töötoad, kus kasutatakse loovat eneseväljendust.

Projektil on ka laiem hariduslik mõju. Lisaks vaimse tervise teemadele oli projekti teiseks oluliseks fookuseks kultuuridevaheline suhtlus ja koostöö. Õpilased osalesid ühistes aruteludes, loovtöötubades ja meeskonnamängudes, kus õpiti tundma teineteise kultuuri, keelt, väärtusi ja koolielu. Tänu elamisele vastuvõtvates peredes said noored vahetu kogemuse prantsuse eluviisist, haridussüsteemist ja peretraditsioonidest. Selline vahetu kultuurikogemus arendas õpilastes empaatiat ja sallivust. Nad õppisid, et ka erineva keele, rahvuse või usuga noortel on sarnased mured ja unistused. Projekt aitas eelarvamusi murda ja tugevdas arusaama sellest, mida tähendab eurooplaseks olemine – jagatud väärtused, ühine vastutus ja koostöö.

Nüüd jätkavad nii meie kui ka partnerkooli õpilased projekti tegevusi, et luua õppematerjale ja leida uusi ideid, mis aitaksid integreerida mõlema kooli õppekavadesse vaimse tervise tunde. Tänu sellele projektile saavad õpilased teada, kuidas luua õpisisu, esineda, jagada teadmisi teistele ja suunata muutusi koolikultuuris. Projekti järeltegevused toimuvad nii eTwinningu keskkonnas kui ka videosildade vahendusel, kus osalejad reflekteerivad oma kogemusi ja planeerivad uusi koostööprojekte. Samuti on plaanis rahvusvaheline vaimse tervise kampaania, mille raames valmistavad õpilased videoklippe ja plakateid, mis käsitlevad stressi maandamist, emotsionaalse heaolu edendamist ja kaasavat suhtlust koolikeskkonnas.

Osalejad tõdesid, et neil tekkis suurem julgus tulevikus osaleda rahvusvahelistes projektides, minna välismaale õppima või töötama ning anda oma panus ühiskonda. Õpirändel osalenud noorte tagasiside näitas selgelt, et projekt aitas neil paremini mõista vaimse tervise tähendust, arendada suhtlemis- ja probleemilahendusoskusi ning kasvatada usaldust iseenda ja teiste vastu. Osalejad tundsid, et nad ei ole oma muredega üksi ning õppisid, kuidas toetada ka oma eakaaslasi. Järgnevalt mõned meie õpilaste kommentaarid selle reisi kohta:

Olga Kuzina: „Projekt oli hämmastav. See on suurepärane kogemus sukelduda kultuuri ja õppida tundma erinevate riikide traditsioone. Mulle väga meeldis kõik, eriti pere, kes mind võõrustas. Ma õppisin palju ja avastasin meie riikide puhul rohkelt erinevusi nii kultuuris kui traditsioonides.”

Egor Drapanauskas: „Projekt oli tõeliselt muljetavaldav. See andis suurepärase võimaluse sukelduda uude kultuuri ning tutvuda erinevate riikide tavade ja kommetega. Mulle meeldis kõik, eriti külalispere, kes mind vastu võttis. Sain palju uusi teadmisi ning märkasin rohkelt erinevusi meie kultuuride ja traditsioonide vahel.”

Viktoria Ivtšenko: „Mulle väga meeldis Prantsusmaal viibimine, eriti peredega elamine, sest see võimaldas mul näha prantslaste igapäevaelu ja tutvuda nende kultuuriga. Projekt oli väga hariv, külastasime paljusid kuulsaid ja kauneid kohti ning meil oli ka hea võimalus inglise keelt harjutada. Noored peaksid sellistes projektides kindlasti osalema, sest need avardavad nende silmaringi.”

Sofiia Smishko: “Projekt oli väga meeldejääv ja jättis ainult häid muljeid. Saime suurepärase kogemuse, tutvusime uute inimestega ja kultuuriga. Perekond, kes mind võõrustas, meeldis mulle väga. Noortel tasub sellistes projektides osaleda, sest see annab hea võimaluse midagi uut õppida ja silmaringi avardada.”

Timur Dzhankov kirjutas: “See oli väga huvitav teekond, mille jooksul sain lähedalt tundma õppida ühte mulle võõrast rahvast. Samuti sain imetleda Prantsusmaa ilu ja suutsin isegi keelebarjääri ületada. Sain ka palju muid kogemusi. Hoolimata minu jaoks keerulistest oludest, võin öelda, et nautisin seda reisi väga. Väga ootan juba järgmist sarnast väljasõitu (mis kõige tähtsam – ma sain aru, et meie kool on tegelikult üsna hea!).”

Maardu Gümnaasiumi ja Collège Mathurin Régnier’i vaheline Erasmus+ koostööprojekt, mis kestab järgmise aasta märtsini, näitab, kui olulised on noorte vaimse tervise teemad, eriti piirkondades, kus noortel on vähem võimalusi. Õpiränne Prantsusmaale oli rohkem kui lihtsalt reis – see oli samm edasi hoolivama, avarama ja toetavama koolikultuuri suunas.