Maardu Gümnaasiumi Urban Farmi nutikasvuhoone
Matthias Vanamb
Maardu Gümnaasiumi arendusjuht
Maardu Gümnaasium on alustanud uudset ja inspireerivat haridusprojekti, mille keskmes on Urban Farmi Nutikasvuhoone. See on projekt, mis toob kooliõppesse rohetehnoloogia, ringmajanduse ja praktilise keskkonnahariduse ning aitab noortel kujundada oskusi ja hoiakuid, mis on vajalikud kestliku eluviisi ja rohelise majanduse maailmas.
Keskkonnainvesteeringute Keskuse toel ostetud nutikas kasvuhoone võimaldab õpilastel teada saada, kuidas kasvatada taimi keskkonnasõbralikult ja vastavat tehnoloogiat kasutades. Nutikasvuhoone ei ole pelgalt taimede kasvatamise vahend – see on interdistsiplinaarne õppeplatvorm, kus lõimuvad loodusained, ettevõtlusõpe, kunst, kirjandus ja keeleõpe.
Miks on see projekt vajalik?
Tänapäeva haridus vajab rohkem praktilisi, elulähedasi ja tulevikku suunatud õppimisvõimalusi. Nutikasvuhoone lahendab antud puudujääke: see toob kooli praktilise keskkonnateadlikkuse, ringmajanduse ja rohetehnoloogia õppimise täiesti uuele tasemele. Nutikas kasvuhoone võimaldab õpilastel mõista, kuidas on seotud toidutootmine, loodusressursside kasutamine ja kliimamuutused. Noored õpivad, kuidas kasvatada taimi minimaalsete ressurssidega, taaskasutada jäätmeid, vähendada ökoloogilist jalajälge ja arendada säästvaid ärimudeleid. See on õpe, mis aitab mõista mitte ainult teaduslikke, vaid ka majanduslikke ja sotsiaalseid aspekte.
Mida me nutikasvuhoonega teeme?
Me lõimime nutikasvuhoonega seotud õppetegevusi erinevate õppeainetega. Bioloogias uurivad õpilased taimede kasvu, fotosünteesi, CO₂ mõju ja hapniku tootmist. Keemias ja füüsikas katsetatakse rohelise energia tootmist, näiteks biokütuse loomist taimedest. Geograafias ja loodusõpetuses analüüsitakse kliimamuutusi ja toidutootmise seoseid. Majanduse ja ettevõtluse tundides tahame aidata meie õpilastel luua õpilasfirma, mis müüks nutikasvuhoonest tulevaid taimetooteid.
Lisaks valmivad selle projekti raames uued õppematerjalid. Uue valikaine õpetajaeriala karjäärivalikuna raames õpetatakse gümnasistidele, kuidas õppematerjale ise luua ja kasutada. Gümnasistid koostavad praktiliste tööde juhiseid, töölehti, fotosid, temaatilisi videoid ja esitlusi, mida jagatakse kooli sees ja avaldatakse ka https://keskkonnaharidus.ee/et lehel.
Projekt ei piirdu ainult ühe klassiastmega. Pärast esimese õppeaasta esimest poolt (jaanuaris-veebruaris) koolitavad 10.–12. klasside õpilased ise 7.–9. klasside õpilasi, kasutades enda loodud õppematerjale ja viies läbi klassitunde. Nii arendame meie õpilastes õpetamisoskust.
Projektist saab kogukonnale nähtav sündmus
Üks projekti olulisi väljundeid on ka õppekonverents, kuhu tahame kaasata ka teisi koole. Gümnasistid valmistavad konverentsiks ettekandeid, videoid ja plakateid, kus jagavad oma õpikogemusi ja tulemusi. Konverentsi ajal pakutakse maitsvaid suupisteid, mis on valmistatud kasvuhoones kasvatatud taimedest. Ühtlasi plaanitakse konverentsi raames korraldada rohepäev, mille jooksul tegutseb kogu kool rohelise mõtteviisi vaimus.
Konverentsi ettevalmistamisesse ja läbiviimisesse on integreeritud ka uurimustööde aluste ainekursus. Õpilased saavad esitada oma uurimistöid ja kogemusi, sh koostöös teiste Eesti koolidega, kus sarnased kasvuhooned on juba olemas. Kavas on teha kogemusvahetust Orissaare Gümnaasiumi, Illuka Kooli ja Koeru Kooli õpilastega ning korraldada ühiseid veebikonverentse.
Lisaks tahame teha nende koolidega Rakett 69 stiilis teadus-show, mis arendaks õpilaste digioskusi, esinemisjulgust ja koostöövõimet. Selline formaat aitab tuua loodusteadusi ja ettevõtlusõpet noortele lähemale ja muuta need põnevaks ja kaasavaks.
Ettevõtlus ja koostöö partneritega
Projekt pakub ka tugevat ettevõtluskomponenti. Urban Farm OÜ on nõustunud toetama ühe õpilasfirma loomist, kelle tooted põhinevad nutikasvuhoone kasvatustel. Urban Farm aitab ärimudeli arendamisel, kliendisuhete loomisel ja turundamisel. Nende partnerite seas on juba tuntud ettevõtted nagu Tallinna Kaubamaja, Selver, Delice ja Rimi. See annab õpilastele suurepärase võimaluse õppida, kuidas viia jätkusuutlik toode reaalsele turule.
Samuti võimaldab projekt õpetada noortele ringmajanduse põhimõtteid. Nad õpivad jäätmete vähendamist ja kompostimist, ressursi- ja energiasäästlikku taimede kasvatamist, kohaliku ja pakendivaba toidutootmise väärtust. Kõik need teadmised ja oskused on üha olulisemad tänapäeva maailmas, kus kliimamuutused ja loodusvarade piiratus sunnivad meid mõtlema vastutustundlikumalt.
Seos varasemate keskkonnaprojektidega
Urban Farmi Nutikasvuhoone projekt on juba teine suur keskkonnaga seonduv hariduslik projekt Maardu Gümnaasiumis. Kool on edukalt ellu viinud KIKi rahastatud projekti „Teel kliimaneutraalsusele“, mille raames õppisid noored tuule- ja päikeseenergia kasutamist, osalesid ekskursioonidel ja töötubades ning ehitasid päikesepaneelidega mudelautosid ja tuuleturbiine. Urban Farmi nutikasvuhoone projekt viib selle keskkonnaharidusliku töö veelgi sügavamale ja toob praktilise rohetehnoloogia igapäeva õppetöösse.
Samuti toetab projekt Rohelise Kooli programmi, mille tegevustega Maardu Gümnaasium nüüd aktiivselt alustab. Nutikasvuhoone pakub suurepärast platvormi Rohelise Kooli teemade käsitlemiseks ja aitab siduda keskkonnateemad kogu kooli õppe- ja kasvatustööga.
Kogu kooli ja kogukonna projekt
Projekti on kavas kaasata kõiki Maardu Gümnaasiumi õpilasi – gümnasistidest algklasside õpilasteni. Samuti kaasame partnerkoole ja kogukonda. Nutikasvuhoone saab olema nähtav sümbol sellest, kuidas Maardu Gümnaasium liigub kestlikuma ja keskkonnateadlikuma hariduse suunas.
See hariduslik projekti ei ole ainult taimede kasvatamine – see on tulevikku suunatud projekt, mis õpetab noortele vastutustundlikku ja teadlikku eluviisi, arendab nende ettevõtluspädevusi ja rohetehnoloogiaoskusi ning tugevdab kooli rolli rohelise mõtteviisi edendajana kogukonnas.