Miks peaks õpetaja õppima?

Maardu Põhikooli pere koolitusel Laulasmaal

Evgeniia Dushakova

Maardu Põhikooli koordinaator

Tänapäeva õpetaja – see on inimene, kes pidevalt professionaalselt areneb. Et teisi juhtida, peab ise edasi liikuma, seega pole õpetaja pelgalt teadmiste allikas, vaid keskkonna looja, kus iga õpilane tunneb end kindlalt, on õppimisest huvitatud ja inspireeritud.

Maardu Põhikoolis pööratakse erilist tähelepanu õpetajate professionaalsete pädevuste arendamisele. Püüdleme selle poole, et õpetajad läheneksid oma tööle teadlikult, mõistaksid iseennast, püüaksid leida tasakaalu nõudmiste ja oma sisemiste ressursside vahel ning omandaksid uusi õpetamisviise.

Selle töö üheks oluliseks suunaks sai integreeritud õppe CLIL põhimõtetega tutvumine – meetod, mis võimaldab samaaegselt õppida nii ainet kui ka keelt. Näiteks loodusteaduste või ajaloo tundi saab läbi viia eesti või inglise keeles – selline lähenemisviis aitab lastel mitte ainult materjali omandada, vaid ka arendada keelelist mõtlemist, avardada silmaringi ja õppida oma mõtteid teises keeles väljendama.

2025. aasta jaanuaris osalesid meie kooli õpetajad kursusel „CLIL-õppe võimaluste mitmekesisus“, kus nad tutvusid David Kolbi kogemusõppe mudeliga, Howard Gardneri multiintelligentsuse teooriaga, arutlesid isiklike veendumuste mõju üle motivatsioonile ja professionaalsele arengule ning õppisid kasutama aktiivõppe meetodeid.

Järgmine samm oli õppereis Pärnusse, et õppida kursuse „Õpilaste kultuuridevahelise kompetentsuse kujundamine“ raames. See moodul keskendus kultuurilisele mitmekesisusele, eri kultuuride esindajate erinevuste mõistmisele ja kultuuridevahelise suhtlusoskuse arendamisele koolikeskkonnas. Osalejad arutasid, kuidas edendada koolikeskkonnas austust erinevate kultuuride ja keelte vastu ning kuidas luua usalduslik ja avameelne õhkkond, mis soodustab vastastikust mõistmist.

Programmi viimases etapis toimusid meie koolis ja Laulasmaa hotelli konverentsisaalis kursused „Õpetaja ja tema vaimne tervis ning enesehooldus“ ning „Õpetaja uue õppeaasta loojana: suhted ja suhtlemine õpilasekeskses koolikultuuris. Need kohtumised ei olnud pelgalt õpikogemused, vaid aeg ühiseks arenguks, ideede vahetamiseks ja inspiratsiooni ammutamiseks. Lektor Maili Liinevi juhtimisel arutasid õpetajad, kuidas luua õpilastega usalduslikke suhteid, toetada positiivset atmosfääri kollektiivis ning muuta kool meeldivaks õpi- ja töökeskkonnaks.

Õpetajakoolitustest on saamas koolielu lahutamatu osa. Need tugevdavad meeskonnatunnet, aitavad leida uusi arenguteid ja tuletavad meelde, et õppimine pole üksnes protsess õpilaste jaoks, vaid ka õpetajate endi pidev teekond eduka tuleviku poole.